A számítógép és a világháló használatának lehetősége és képessége mindenki számára rendelkezésére kell álljon, hogy mindenki teljes értékű tagja lehessen az információs társadalomnak. A digitális esélyegyenlőség megteremtése felé vezető úton az egyik legfontosabb cél, hogy kedvet teremtsünk minden célcsoport számára, beleértve a fogyatékkal élőktől a szociálisan hátrányos helyzetűek segítésén keresztül az időskorúak felzárkóztatásáig. Az esélyegyenlőtlenség csökkenéséhez elengedhetetlen az információs társadalom három alappillére: infrastruktúra, ismeret és az igény. Minden típusú oktatási intézménybe be kellene vonni az IKT-ban rejlő lehetőségeket, amelyek nemcsak egyénileg, de társadalmilag is produktivitást eredményeznek.
Bővültek a tudásszerzés helyszínei és alapjaiban megváltozott az oktatási változások értelmezése nemcsak a társadalom fizikálisan és szellemileg egészséges részénél, hanem a fogyatékkal élők oktatátásban, nevelésében is.
A komoly, társadalmi szintű problémával foglalkoznunk kell! Ezért úgy döntöttem keresek néhány működő példát a digitális eszközök segítségéről a felzárkóztatásban.
A Neumann János számítógép-tudományi társaság programja, a Digitális Esélyegyenlőség (DE!), amelynek különlegessége, hogy ezt egy alulról jövő, civil kezdeményezés hívta életre. A digitális esélyegyenlőség megteremtésében látja az életminőség és a versenyképesség jelentős javulását, melynek útja, hogy mindenki számára rendelkezésre álljon a számítógép és a világháló. Ez az egész társadalmat érintő programmal érhető el, ami tartalmaz olyan finanszírozású infrastrukturális beruházásokat, amely az ország területének a versenyszféra által biztosan nem érintett legalább 10%-át jelentik. A beruházások újdonsága az a szempont, hogy ma már a digitális esélyegyenlőség megteremtésén nem csak a számítógépeket és az internetet használatának tudását és lehetőségét értjük, hanem a kritikai gondolkodást, az információk különböző forrásból való összegyűjtését, rendezését, más emberek több csatornán való elérhetőségének kezelését, az önkifejezés lehetőségeit a digitális környezetben, a hagyományos tartalmak digitális formában való támogatását, kiegészítését is. Az NJSZT a Digitális Esélyegyenlőség program keretében saját kezdeményezéseinek továbbvitele mellett szövetséget ajánl minden ez irányba mutató kezdeményezésnek, beleértve az időskorúak, a fogyatékkal élők és a szociálisan hátrányos helyzetűek felzárkóztatását célzó programokat is, hiszen a digitális írástudás szintje határozza meg az adott információs társadalom digitális kultúrájának minőségét. A lehetőségek ismeretében a program gazdái remélik, hogy 2-3 éven belül megvalósítható legalább a digitális írástudásbeli esélyegyenlőség. Ez Magyarországon azt jelenti, hogy a lakosság 20-30%-a az alapvető számítógépes ismeretek birtokában képes lesz az internet hatékony használatára, s legalább 7-8%-uk sajátítja el igazolható módon készség szinten a számítógép irodai alkalmazásához szükséges ismereteket.
Számos képzés segít abban, hogy a társadalom legszélesebb rétegei válhassanak az e-közigazgatás valódi és aktív ügyfeleivé, hogy az emberek bővíthessék internet-használati ismereteiket, ilyen például az egynapos komplex képzés az e-ügyintézés vagy a Netszeregy program.
Az esélyegyenlőtlenség csökkentéshez minél több célcsoportot, különböző kultúraközvetítő intézményeket, oktatással foglalkozó szervezetek, valamint egyéb informális és non-formális közösségek bevonását kell megtenni. Társadalmi különbségek mindig is voltak és lesznek, ezek csökkentése azonban igen fontos!
Az uniós irányok is arra vezetnek, hogy az informatika gazdaságerősítő ereje hat a munkaerőpiacra, ez magában foglalja az
eAccessibility (elérhetőség ) területét
amely főként idősek és fizikai hátránnyal elő emberek számára keres, szabványosít, javasol olyan eszközöket, amelyekkel a (fizikai) hátrányuk ellenére is igénybe vehetőek az információs társadalmi szolgáltatások;
e kérdéskör fő részét képezik azon technológiák és eszközök (Assistive Technologies) előállítása, amik a hátránnyal élők informatikai eszközhasználatát elősegítik.
(Dombi Gábor 2008)
Fejlesztésre szorulnak az informatikai és információs társadalmi központi és helyi, civil és privát oktatási kezdeményezései. Szükséges olyan internetes tartalmak előállítása és a meglévők fejlesztése, amelyek az e-Inclusion problematikájához kínálnak megoldásokat, gyakorlatokat és irányokat a hátrányos helyzetű csoportok számára.
Az Informatika a látássérültekért Alapítvány és az egyik telekommunikációs cég jóvoltából a Dramatizált Elektronikus Könyvszerkesztő és Hangoskönyv-konvertáló programfejlesztés látott napvilágot, amely segítségével átalakíthatóak az e-könyvek hangoskönyvekké, továbbá ezek Braille-kijelzőn megjeleníthető irodalmi Braille-írásrendszerű dokumentummá alakíthatóak, ezzel lehetővé téve az olvasást, az irodalmi művek élvezetét.
Ez az informatikai eszköz segíti a vak és gyengén látó emberek tanulását, munkába állásukat és szabadidejük hasznos eltöltését. Lakosságunk 0,5 százaléka számít látássérültnek. Az informatika jelentőségét a gyengén látók életében a differenciált oktatásban, az információszerzésben, különböző felhasználói programok megismerésében látják a szakértők.
Új lehetőséget jelent egy interaktív táblarendszer fejlesztés, amely hidraulikus szerkezetével lehetővé teszi a digitális tábla magasságának könnyű és gyors átállítását. Kirívóan nagy segítséget jelent a digitális eszközök használatában a mozgáskorlátozottak és a kisgyermekek számára is.
Nem a felhasználó igazodik a táblához, hanem a tábla a felhasználóhoz. (Mindemellett egy komplex megoldás, mert tábla, állvány, projektor és szoftver is egyben.)
Szerencsére a szellemileg sérült gyerekek fejlesztésében is megjelennek korszerű digitális taneszközök. "Tudom, ma is vannak még sokan, akik idegenkednek az IKT /Információs és kommunikációs technológia/ iskolai alkalmazásától. Számomra azonban perdöntő annak a megtapasztalása, hogy a mai viszonyok között is van olyan motiváló eszköz, ami reményt ad arra vonatkozóan, hogy ebben a teljesítmény központú világunkban azok a gyermekek se kudarcként éljék meg a tudáshoz vezető utat, akik akadályoztatásuknál fogva kisebb eséllyel indulnak társaikhoz képest. " írja Dr. Ujhelyi Jánosné gyógypedagógus. A multimédia segíti a gyermekek ismereteinek bővítését, képességeik fejlesztését. A didaktikai fejlesztő eszközök innovatív szerepet játszanak az oktatási-nevelési folyamatban. "Az egérhasználat minden vitán felül segíti a grafomotoros készséget, az íróujjak edzését, a szem-kéz koordinációt. A számítógép szabályszerű kezelése, be- és kikapcsolása során szinte észrevétlenül fejlődik gyermekeinkben a szerialitás készsége." (Dr. Ujhelyi Jánosné ) Megtapasztalhatják a zene jótékony hatását, én-azonosságuk és önkontrolljuk fejlődésében sok segítséget jelent a munkájukról, fejlődésükről készített digitális fotók, video felvételek megtekintése. És emellett tartalmassá teszi a gyerek szabadidejének eltöltését. (A multimédia segítségével hiperaktív gyermek is válhatnak könnyen kezelhetővé.)
A sajátos nevelési igényű tanulóknál elősegítheti ezek a megoldások az integrációt, a beilleszkedést a többségi nevelési intézményekbe.
Az üzleti világ és a civil szektor együttműködésének ereje óriási lehet, ha hangsúlyt fektetnek a hátrányos helyzetű emberek támogatására olyan programokkal, amelyek a rászorulók aktív tenni akarására építve „képessé teszik” az embereket, hogy életkörülményeiken maguk változtathassanak. Természetesen a célkitűzéseken kívül, komoly anyagi forrásokra és elhívatott munkaerőre is szükség van.
Van pozitív példa a segítő ás támogató programokra, amelynek segítségével a társadalom mind nagyobb rétege mozoghat majd otthonosan a digitális világban.
Szükséges a társadalom motivációjának erősítése, az internettel kapcsolatos ismeretterjesztés erősítése, a hátrányos helyzetű csoportok célzott tájékoztatása és felkészítése.
Jó lenne tudni motiválni az informatikai szállítókat és az internet-szolgáltatókat, hogy a hátrányos helyzetű csoportoknak olcsó és megbízható eszközöket kínáljanak.
http://www.ofi.hu/tudastar/szervezetfejlesztes-jo/gyengenlatok-altalanos
http://njszt.hu/de/a-digitalis-eselyegyenloseg-programja
http://www.ofi.hu/tudastar/eselyegyenlito-oktatas-090617
http://www.inforum.org.hu/ebefogadas/az-e-befogadas-kezdemenyezes/
http://www.iot.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4039:digitalis-eselyegyenlseg-e-koenyvbl-hangoskoenyv-es-braille-koenyv-vakok-es-gyengenlatok-reszere&catid=127:digitalis-tananyagok&Itemid=235
http://www.iot.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=465:digitalis-eselyegyenlseg-clasus-interaktiv-tablarendszer-a-balazs-diaktol&catid=35:c-e-front-iat&Itemid=106
http://www.iot.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1594:jatszohaz-avagy-igy-hasznalom-a-digitalis-eszkoezoeket-2-resz&catid=41:vezercikkek&Itemid=146