Távoktatási kurzus | Konnektivista kurzus | |
Motiválás | Önirányító tanulás, belső motiváció, a tanár segítheti a tanulási folyamatot, de a tanulási folyamatban a tananyag és a tanuló van fókuszpontban, a tanár szerepe nem jelentős | Elsősorban a belső motiváció a döntő, de facilitálással külső motiváció is megjelenhet, illetve a csoporttársak visszajelzései is jelentősen befolyásolják a folyamat sikerességét |
Aktivizálás | Elsősorban maga a tananyag tölti be az aktivizáló szerepet, a tanuló maga osztja be az idejét, hogy mikor milyen gyorsan halad az anyaggal | A csoportmunka erősen aktivizáló hatású, hiszen aki nem vesz részt a folyamatban, az elveszíti a fonalat és kiesik a csoport tevékenységéből. |
Megerősítés | A tananyag folymatosan ellenőrzi a megszerzett tudást, és addig nem engedi tovább a tanulási folyamatot, amíg a tudás elsajátításáról nem győződött meg. | A megerősítés elsősorban a csoport többi tagjától érkezik, de ha van facilitátor, akkor onnan is jöhet megerősítés |
Tevékenységelemek | IKT eszközre épít, de nem igényel magas fokú informatikai ismereteket, a cél egy adott ismeretanyag elsajátítása | IKT eszközökre web2 alkalmazásokra épít, de nem igényel magas fokú informatikai ismereteket. A cél egy közös csoport tudás létrehozása, információ megosztással, diskurzusok és megvitatások segítségével, egymás gondolatainak megismerésével |
Feladatrendszerek | Sok módszertani alap és kidolgozott minta létezik. Hatékonysága biztonsággal megjósolható. | Innovatív, folyton alakuló, formálódó, kevés a működő példa, viszonyítási pont. |
- csoport tudás jön létre
- a csoport munkáján túl az egyéni teljesítmény is értékelhető
- új tudás születik
- a csoporttagjai tudnak egymástól tanulni
- egymás gondolatainak megismerésére nyújt lehetőséget (brainstorming)
- költséghatékony
- időigényes
- andragógus, facilitátor, inspirátor hiányában nem működik
- magas belső motivációt igényel
- nem garantál konkrétumot
- nagy arányú lemorzsolódás
- 40-50 aktív főt igényel
- rövid idő alatt lehet jártasságot kialakítani a módszerben
- gyorsabban hatékony
- jobban differenciálható
- kisebb csoportoknál is alkalmazható
- idősebbeknél jobban alkalmazható (dvd, video kiegészítés, nyomtatott segédanyag)
- offline kiegészítő, - segédanyagok esetén több költséggel jár
- nincs csoportmunka
- nincs kialakult közös tudás (jelen esetben a szervezet javára)
- nagyobb költséggel jár, mint a konnekt tevékenység
- nem élénkíti a csoportközi kommunikációt és folyamatoka
- Munkavállalóinak egyéni tudását fejleszteni, vagy vállalati tudást létrehozni?
- Egy adott ismeret elsajátítása, vagy innovációra törekvés, új ismeretek megszerzése?
- Fontos figyelembe venni a képzésre rendelkezésre álló időt, mert a konnektivista kurzus alapjainak kialakítása és a közös tudás létrehozása jóval időigényesebb feladat.
- Érdemes felmérni a bemeneti IKT kompetenciákat.
- költséghatékony
- a csoportmunka elősegíti a szervezeten belül folyó más munkák hatékonyságát is
- új tudás, innováció lehetősége
- felszínre hozhatja a munkatársak olyan előzetes tudását is, ami ezidáig nem volt ismert
A távoktatási kurzus mellett szóló érvek:
- konkrét tudás átadására kiváló
- jól lehet a munkatársakat egyénileg fejleszteni
- időgazdálkodás szempontjából hatékony
- hatékonysága jól garantálható
A realitásokat tekintve és a fiktív szervezetet figyelembe véve én a távoktatást javasolnám, annak ellenére, hogy a konnektivista csoport kialakítását és munkáját hosszútávon hatékonyabbnak találom. Azt feltételezem, hogy hozzáértő andragógus, facilitátot nélkül nem lehet kidolgozott módszertan és tananyag. Mindezek nélkül, főleg rövid idő alatt nem lehet létre hozni produktív konnektivista csoportot.
Csoport munka második felének feladta egy hallgató segédlet létrehozása volt:
Általános kommunikáció:
Ne ijedjünk meg a személyes kontakt “hiányától”! Hiszen számos más kommunikációs lehetőség áll rendelkezésünkre, ami pótolhatja a személyes kommunikációt.
Akik nem vagy nehezen tudják feldolgozni a nonverbális kommunikáció hiányát, azoknak figyelmébe ajánljuk az élőhang és élő videó lehetőséget támogató eszközöket. Így láthatják a mimikát, a gesztusokat. Ilyen programok például a Skype, gTalk, Facebook videóhívás. Ezek segítségével egyszerűen és hatékonyan kommunikálhatunk!
Ne feledjük, hogy a blogírás is egyfajta kommunikáció! Nem kell tartani tőle, ha elsőre nehéznek is tűnik, számos oldal nyújt segítséget ebben az ügyben is!
Csoporttagok közötti kommunikáció:
Ne felejtsük el, hogy amit on-line kommunikálunk, az elmenthető, később visszakereshető! Gondoljunk erre minden alkalommal, mikor így teszünk!
Használjunk bátran GoogleDocs-ot! Amellett, hogy egyszerre többen szerkeszthetjük, megvan az az előnye, hogy kommenteket fűzhetünk a közös irományokhoz, és chat funkció is elérhető a szolgáltatáson belül, így (ha mindenki jelen tud lenne azonos időben) egyszerűen megbeszélhetjük, mi kerüljön a közös dokumentumba!
Oktató és hallgató közötti kommunikáció:
Érdemes tájékozódni az e-etikettről, rengeteg jó tanács található a kommunikációval kapcsolatban is!
Használjuk ki a “konzultációs lehetőségeket”! Ha új eszköz vagy program kapcsán kérdés merülne fel, egész nyugodtan kérdezzük akár csoporttársainkat, akár szakértőnket, akár oktatónkat! Segíteni fognak!
Vedd fel skype-on az oktatódat! Sokkal jobb, mint az e-mail! Így azonnali választ kapunk, és nem kell azon aggódni,vajon időben megkapja-e, és időben válaszol-e.
Kommunikációs szolgáltatások:
Merjünk elszakadni a jól bevált eszközöktől! Nem kell véglegesen, csak kísérleti jelleggel! Próbáljunk ki minél több alkalmazást, programot, kommunikációs formát és platformot, hátha valamelyik sokkal testhezállóbb, mint amit jelenleg/leggyakrabban használunk!
A Second Life jó! A kezdeti ellenállást és a humorfaktort egyszerűen meg lehet szüntetni, ha tudatosak vagyunk, és oktatási környezetként, kommunikációs lehetőségként tekintünk rá!
Second Life-ban mindeig ellenőrizzük, hogy be van-e kapcsolva mikrofonunk! Egyrészt mert zavarhatjuk vele a többieket, másrészt mert adódhatnak olyan helyzetek, amit jobb, ha nem hallanak a többiek!
A jólbevált eszközöket alkalmazhatjuk abban az esetben ha az ajánlottak között túl sok az újdonság és biztonságérzetet adna egy- egy megszokott eszköz használata. Például használatban maradhat a csoporttagok közötti email, míg kialakul a jártasság és átveszi a helyét a közös Google dokumentum. Érdemes a vezető és csoport táltal "doktált" tempó mellett saját IKT kometenciánk mértékét is figyelembe venni.